2012. június 12., kedd

Dunántúli-dombságtól az Alföldig

Gumicsizma, esőkabát, esernyő... Sajnos ezek nélkül nem tudtunk elindulni a várva várt tanulmányi kirándulásunkra. Június 5-én, 8 órakor mindenki készen állt, hogy egy csodás utazás részese legyen. Szomorú időben, ám annál vidámabb hangulatban indultunk Bajára.
Első állomásunk Vékény volt.

A  vékényi harangtorony
E település Baranya megye aprófalvai közé tartozik. A főleg földművelésből élő faluban 1953-ig két vízimalom működött. Az egyik a Tóth malom, a megye legrégibb, működőképes malma. A több mint 200 éves műemléket mi is megnéztük.

Megforgattuk a vízkereket

A belső berendezés
Innét Bajára indultunk. Útközben megcsodáltuk a Dunát, ami Európa második legnagyobb folyója. A bajai Türr István Múzeumban Élet a Dunán címmel a dunai halászatról néztünk meg egy kiállítást. Megismerkedtünk a szabályzások előtti ártéri halászattal, a Duna halaival, a halászok módszereivel. Bepillanthattunk a halászcéhek, halásztanyák életébe, a szerszámkészítés fortélyaiba.

A dunai halfajták
Viza, Európa legnagyobb édesvízi hala

Haltartó bárka
Halpucolás
A törökök terjeszkedésének következtében a délszláv népek különböző csoportjai (szerbek, bunyevácok, sokácok) tűntek fel a vidéken. A különböző néprajzi csoportokat bemutató kiállítás is nagyon tetszett nekünk. Betekinthettünk a hagyományos paraszti kultúrákban használt tárgyak, a cigány famunkák, a falusi szőttesek és textilmunkák, viseletek, festett asztalosbútorok, bajai ötvösmunkák sokszínű világába. Büszkék voltunk Molnár Zsófira, hisz az "ő ruhás ládáját" is felfedeztük a kiállított bútorok közt.

Délszláv viseletek
Szőttes nemcsak lányoknak
Szerszámok
Virágmintás bútorok
Molnár Zsófi ruhás ládája
A múzeumlátogatás után nagyon szerettünk volna a Duna parton ebédelni, de az időjárás sajnos nem kedvezett nekünk... Viszont várt bennünket a következő állomás: Pörböly.
Európa legnagyobb ártéri erdeje a gemenci erő 20 hektáros területe a Duna jobb és bal partján terül el. Ebben a különlegesen szép ártéri erdőben kanyarog 30 km hosszan a Gemenci Erdei Vasút vonala. A kisvasút állomása Pörbölyön található, nagy izgalommal vártuk, hogy megérkezzen a vonat. Felszállás után, az állomást elhagyva a gemenci erdő szebbnél szebb tájain haladtunk végig. Láttunk őzeket, gímszarvasokat vaddisznókat. Végigsétáltunk a tanösvényen, felmásztunk a madármegfigyelőre, visszafele úton pedig leszálltunk a kisvasútról a vadmegfigyelő helyen, ahol igazán közelről láthattuk az állatokat.

Megérkezett
A gyönyörű Gemenc
Madármegfigyelés a magasból
Haladunk a tanösvényen
Kismalacok testközelből
Egyre közelebb...
...merészkedtek
...hozzánk.

És végre kisütött a nap!!!!

Boldogan vettük birtokba a turisztikai központ területén található játszóteret.

Hazaindulás előtt a pörbölyi Vadászati Múzeumot látogattuk meg.