Az ENSZ 1994-ben határozott úgy, hogy a víznek is legyen ünnepe. Mi az iskolában pénteken gyűjtöttük össze tudásunkat a jó hangulatú foglalkozáson, vetélkedőn. Míg a csapatok elhelyezkedtek a tanteremben, addig Strauss: A kék Duna keringő c. zenekari műve szólt. A tanítók bemutatták a keringő lépéseit, a zenekarban felismert hangszereket pedig a gyerekek megnevezték.
A hét elején kísérleteket állítottunk be, melyek a várt eredményt hozták péntekre. Fehér szegfűket tettünk ételfestékkel megszínezett vízbe és vártuk az eredményt.
A virágok felszívták a tápanyagokkal együtt a piros és kék színanyagot is. Így halványkék és rózsaszín virágaink lettek. A másik edénybe sóval telített oldatot készítettünk és napok alatt a belelógatott madzagra kiült a só a párolgásnak köszönhetően.
|
A kísérletek beállítása |
|
A virágok színesek lettek az ételfestékes vízben állva |
|
A só kicsapódott a sóval telített vízből a madzagra |
A Föld szárazföldjei - kontinensei- az egész bolygónknak kb.30%-a, míg a vízzel borított rész kb.70%, ezt mérőedényekbe tett vízzel és földdel szemléltettük.
Magyarország természetes vizeit a domborzati térképen egy negyedikes tanuló megmutatta a többieknek. Elmondta azt is, hogy a Duna magyarországi szakasza csupán hetede az egész folyónak.
A csapatok gondolattérképen összegyűjtöttek nagyon sok szót, kifejezést, ami a vízzel kapcsolatban eszükbe jutott. Megszokott és meglepő dolgok kerültek fel a tablókra!
|
70% víz és csak 30% szárazföld |
|
Országunk természetes vizei |
|
Készülnek a víz - gondolattérképek |
Vízzel kapcsolatos kirakókat kaptak a csapatok, az összeállított képekről megbeszéltük, hogy a vízfelhasználásnak ez gazdaságos, vagy pazarló formája-e és az utóbbin hogyan tudnánk változtatni.
A magyar népdalokban előfordul, hogy a vízzel kapcsolatos dolgokról énekelünk (tűzoltás, halászat,ételkészítés,...). Párosítani kellett a dalokat, így kiderült, hogy a "Fehér liliomszál"...-ban a tisztálkodásról, míg az "Által mennék én a Tiszán..."-ban a hajózásról van szó. Amelyik csapat vállalta az egyik dal előadását, az plusz pontot kaphatott.
A víz-kvízben a kérdésekhez a csapatok 3-3 lehetséges választ kaptak, melyek közül a szerintük helyest kellett jelölniük. A feladatsorban csupa olyan kérdés volt, melyről hallottak, olvastak, vagy megfigyeltek az elmúlt napokban.
|
Kirakó készül a vízpazarlós kádban fürdésről |
|
Szerinted melyik népdal szól a főzésről? |
|
A víz-kvíznél összedugjuk a fejünket |
A "Most mutasd meg!" játékban szintén a vízfelhasználással kapcsolatos tevékenységeket kellett kitalálni. Így láttunk autómosást, fogmosást és virágöntözést is.
A zsűri lelkiismeretesen javította a gyerekek munkáit, míg az eredményhirdetésnél izgatottan várták a csapatok, hogy felkerültek-e a képzeletbeli dobogóra. Ezen a napon kiderült, hogy már nagyon sok mindent tudnak a vízzel és víztakarékoskodással,-védelemmel kapcsolatban a gyerekek. A zsűri és a játékmester egyhangú döntése alapján minden tanulónk megérdemelte a nagy dicséretet, a tapsot és az ajándék hűtőmágnest.
|
Segítséggel a "Most mutasd meg!" |
|
A zsűri komoly munkában |
|
A hűtőmágnes mindenkinek járt |
A negyedikesek a vetélkedő után, elővették a játékospolcról levezetésként a "Balatonunk élővilága" című társasjátékot és játszottak egy jókedvű kört.
|
Dobunk, lépünk, játszunk a társassal.... |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.